Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Monday, June 26, 2006

Penne al sugo

Penne al sugo lyder lidt bedre end pasta med kødsovs og er det egentlig også, for denne sugo har simret i tre-fire timer. Her er penne al sugo serveret med friskrevet parmesan og et par basilikumblade.

Man tager løg, hvidløg og gulerødder og sauterer dem i lidt olivenolie ved svag varme, så det ikke tager farve. Herefter skrues der op for varmen og hakket oksekød tilsættes og brunes fint. Hæld så et ordentligt skvæt rødvin i og lad alkoholen fordampe. Tilsæt flåede hakkede tomater, tørret oregano, udblødte karl johan-svampe, peber, et skvat oksefond og evt. noget vand og evt. lidt soltørrede tomater. Lad det hele simre i tre-fire timer, så det kommer til at smage af noget, og så kødet får en dejlig konsistens.

Ovenstående kan med fordel gøres engang imellem i en kæmpemængde. Herefter kan sugo'en fryses ned i poser i den rette størrelse og tages op af fryseren efter behov. (Det var det, jeg gjorde i dag. Dejlig mad på den tid, det tager at koge noget pasta).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home