Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Tuesday, June 27, 2006

Var ude i en tre retters

Når det sker, at jeg spiser både forret, hovedret og dessert, så tænker jeg: "Man burde spise en tre retters menu hver aften." Men det er selvfølgelig ikke altid, at tiden og overskuddet lige er til det. Heldigvis var begge dele til stede her til aften. Menuen stod på:

Forret
Butternutsquashsuppe
Hovedret
Argentinsk oksebøf med peberfrugtgarniture

Dessert
Danske jordbær med rørsukker og fløde

Her er opskrifterne på suppen og garnituren:

Butternutsquashsuppe (opskrift fra Aarstiderne)

Det har du brug for: 1 butternutsquash, 1 løg - grofthakket, 1 dåse kokosmælk, 5 cm ingefærknold, finthakket el. 2 tsk. tørret, 1 rød peberfrugt, grofthakket, Olivenolie

Sådan gør du: Skræl butternutsquashen ved enten at bruge en tyndskræller - eller ved at skære top og bund af, stille den på bunden og skære skrællen af. Flæk den, fjern kernerne, og hak den i store tern. Varm olie op i en stor gryde og tilsæt løg. Sautér løgene, tilsæt ingefær og rør rundt. Tilsæt peberfrugt og butternutsquash, og hæld vand på til det dækker med 1 cm. Lad det koge i 25 min. Tilsæt ½ dåse kokosmælk, og blend suppe med en stavblender eller en normal blender. Smag til med salt og peber og måske lidt ekstra ingefær.


Peberfrugtgarniture

Varm olivenolie i en kasserolle og smid peberfrugtstykkerne i. Lad det simre ved høj varme, så det syder og tager lidt farve. Tilsæt derefter et skvæt balsamico og lad det simre et par minutter ved svagere varme. Vend til sidst et ordentlig drys parmesan og sluk for blusset.

2 Comments:

At 5:19 PM, Blogger SW said...

Kan jeg blive dit plejebarn? Mine tænder løber i vand og min mave knurrer - jeg er DYBT imponeret!

 
At 10:49 PM, Blogger Elnif said...

Jeps, jeg glæder mig til at invitere dig på kanin. Det har jeg jo lovet.

 

Post a Comment

<< Home