Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Thursday, January 11, 2007

Det er jo bare vand ...

For nylig kunne man i Politikens iByen læse om, hvordan visse restauranter tager høje summer for vand - kildevand. Det hidser jeg mig ikke op over, for man kan jo bare lade være med at bestille 800 ml vand til den nætte sum af 75 kroner. Nej, det jeg her vil brokke mig lidt over er, når caféer eller restauranter tager penge for postevand. Postevand! Jeg har været steder, hvor man tager 5 eller 10 kroner for et glas postevand - godt nok med isterninger i. Men alligvel.

Det sjoveste, jeg er stødt på er på Meyers Deli på Gl. Kongevej, hvor man som kunde på take away siden kan se følgende Q&A (citeret frit fra hukommelsen):

Q: Hvorfor tager I penge for vandet?
A: Det gør vi heller ikke, hvis man køber andre drikkevarer. Det koster os meget i vandafledningsafgift, og glassene skal jo også vaskes op.

Her er der et eksempel på et svar, som ikke er et svar. Hvis man køber andre drikkevarer, bruger man jo mere end et glas - et til det, man har bestilt (øl, saft, kaffe, ell.lign.) og et til vand. Dermed er man skyldig i mere opvask. Altså burde Meyers Deli have en seperat post på regningen, hvor der stod "udgifter til opvask, afgifter, m.m.". Man skulle tro, at der i priserne på mad og drikke allerede var inkluderet omkostningerne fra det at drive deli, men det er der åbenbart ikke, hvis man bare vil have et glas vand.

Jeg ved godt, at man som caféejer eller restaurantsejer i Danmark ikke tjener ret meget på maden, og at en hel del skal drives ind på drikkevarer. Men at tage penge for vand er langt ude. Nogle steder koster et glas vand noget, uanset hvor meget man køber for ellers, og det er altså virkelig småligt.

Oponenter til dette synspunkt kan sige, at jeg er smålig, fordi jeg ikke vil betale pengene for vandet. Men mit indlæg her skal ikke forstås, som om jeg ikke vil betale for varerne, det er bare absurd, at caféer og restauranter skal tage penge for noget, som for dem nærmest er gratis. Et initiativ i, som jeg gerne vil støtte er, at der på nogle caféer er opstillet en bøtte, som man kan putte penge i, når man tager vand. Her går vandet til et velgørende formål, og det er jo et glimrende initiativ.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home