Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Monday, October 02, 2006

Alt andet end Arla II

På foranledning af kommentarer til mit tidligere indlæg vil jeg her uddybe, hvorfor jeg mener, at det er væsentligt at tage et standpunkt som forbruger og aktivt agere. Jeg kan se, at nogle mener, at det er for ensidigt at ville undgå Arla, og andre vil bare gerne vide hvorfor. Her kommer et par grunde:

For det første synes jeg, at man i alle sammenhænge skal være på vagt over for mastodonter med monopol-lignende status. Jo mere konkurrence, jo bedre muligheder for forbrugerne - både prismæssigt og kvalitetsmæssigt. Det har været svært for de mindre mejerier at konkurrere med Arla. Og jeg glæder mig nu over, at det er blevet muligt for mig som forbruger at vælge andre mindre mejeriers mejeriprodukter. Den måde Arla har tacklet, at nogle mælkeleverandører ønskede at ophæve samarbejdet er under al kritik. De historier, der har været fremme i medierne, om, at Arla har givet dagligvareforretningerne store fordele ved ikke at have andre mejeriers produkter på hylderne, er under al kritik, og det giver mig en stor ulyst til at købe Arlas produkter.

For det andet bryder jeg mig ikke om Arlas markedsføring. Det seneste tiltag med Arla Forum og de dertilhørende tv-spots, hvor en dame går rundt hos andelshaverne og stille spørgsmål ... Det er simpelthen at tale ned til forbrugerne. Jeg bliver provokeret over den måde, de taler til seerne i de tv-spots, fordi de får det til at virke, som om vi som forbrugere ikke forstår noget som helst, og fordi det ser ud, som om at vi som seere er så dumme, at vi ikke ved, at mælk kommer fra køer. Jeg synes heller ikke, det er hensigtsmæssigt at markedsføre mælk i København med, at mælken kommer fra den sønderjyske marsk. Jeg ville da langt foretrække mælk, som var tappet tættere på salgsstedet frem for, at mælken er kørt gennem det ganske land.

For det tredje er jeg glad for, at jeg har mulighed for at købe andet end Arlas produkter, fordi jeg anser kvaliteten på mejeriprodukterne fra de mindre mejerier for væsentlig højere. Jeg kan rigtig godt lide, at smørrets farve er afhængig af årstiden, at mælken ikke altid er helt den samme, og at osten ikke virker så industriel og plasticagtig.

Jeg skal lige indsparke et lille forbehold: Jeg skriver som privat forbruger - ikke som fagperson. Ovenstående synspunkter er helt og holdent mine personligt, og de bygger på min glæde for mad og fødevarer.

15 Comments:

At 9:28 PM, Blogger SW said...

Hørt!

 
At 8:27 AM, Anonymous Anonymous said...

Her kommer så en Arla-medarbejder med i snakken, og lad mig straks slå fast: Jeg synes også, at det er vigtigt, at der er et valg. Og de mindre mejerier gør det jo godt - mange forskellige og gode produkter.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge, hvad vi i Arla skal gøre for at du vil overveje at købe vores produkter? Jeg tænker ikke, at du absolut skal købe vores produkter, men i det mindste lade vores produkter komme i betragtning.

Jeg oplever, at vi i Arla har ændret holdning, både til de mindre mejerier og til det at være stor i Danmark. Og at vi er blevet bedre til at lytte. Men måske opleves det ikke ude hos jer? Og hvis ja - vil det så ikke betyde noget for din dom over os? Eller - er det bare sådan, at du ikke vil købe af store selskaber?

 
At 8:48 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg stemmer i her og lader også et tydeligt hørt lyde i forbindelse med Elnifs Arla-indlæg.

Til Arlas andelshavere og medarbejdere vil jeg sige, at min største modvilje mod Arla såmænd ikke er størrelsen, omend mastodonter egentlig ikke er min kop te, men de monopollignende tilstande og det deraf følgende det manglende valg af mejeriprodukter i dagligvareforretningerne. Desuden bryder jeg mig heller ikke om de der tv-reklamer, men det er nu en mindre ting i forhold til det andet.

 
At 8:54 PM, Blogger Elnif said...

Sanne Vinther: Lad mig også slå en ting fast. Jeg er ikke så fanatisk, at jeg partout fravælger produkter fra store producenter. Fx har jeg ikke noget imod at købe og bruge Microsofts produkter, selvom de er store. Det handler lige så meget om kvalitet. Hvis Arla begynder at producere bedre produkter, og hvis Arla begynder at eksperimentere lidt mere med nye produkter, så kan det da godt være, at jeg overvejer det. Men hvorfor er det lige, at Arlas crème fraîche altid er kridhvid, når fx Naturmælks er dejligt gul om sommeren (fordi køerne går på græs)?

Så kort sagt: Vær bedst på kvalitet, og kunderne vil være med jer!

Held og lykke.

 
At 10:03 PM, Blogger cyclonebill said...

Nu må jeg også lige blande mig: på mig virker det så plat og misforstået-politisk-forbruger-agtigt at boykotte Arla.

Jeg synes helt ærligt deres produkter er fine - muligvis ikke gourmetkvalitet, men der er intet i vejen med dem. Om et andet firma leverer mejeriprodukter der skifter farve efter årstiden - herregud!

At Arla vist har gjort nogle ting som var konkurrenceforvridende og måske endda ulovlige (?), er på ingen måde OK - men come on! Alle mulige produkttyper er domineret af enorme koncerner der hver især går til stregen og af og til over den. Jeg tror modviljen mod Arla bunder i at aviserne altid omtaler det som "mejerigiganten Arla", uhada! Så kan vi boykotte den ene producent med en selvretfærdig mine. Men hvorfor ikke omtale Coca-Cola som "firmaet som ikke gider betale skat i Danmark" eller Microsoft som "de facto-monopolhaveren på software"?

Mht. reklamerne (som jeg nu også synes er irriterende) forstår jeg vist ikke helt hvordan de kan spille en så stor rolle at man ligefrem fravælger Arla?

 
At 11:28 PM, Blogger Anders said...

Må indrømme, at jeg også har svært ved at købe den der med "Alt-Arla-er-noget-skidt". Arla laver mange gode produkter, der er fx gode økologiske produkter på hylderne derude.

Det betyder ikke, at Arla ikke kunne forbedre sig. Fx kunne de med fordel skele til nogle af de mindre mejeriers osteprodukter, hvor der laves meget virkelig godt.

Dermed har jeg også sagt, at der er situationer, hvor jeg vælger produkter fra andre producenter end Arla. Thise, Søvind, Hinge, Naturmælk. Det er en fornøjelse med 'frit valg' på hylderne - brug det!

 
At 5:41 PM, Anonymous Anonymous said...

Det irriterer mig at jeg KUN kan få Arla-produkter i mine dagligvareforretninger. Som jeg skrev, er det ikke så meget Arlas størrelse der 'generer' mig, det er det manglende valg som forbruger og bla bla.

Jeg er egentlig lige så irriteret på Microsoft, Coca Cola mv., men det behøver nu ikke være store multinationale firmaer jeg irriteres på, min irritation kan sagtens være helt nede på lokalplanet.

Jeg er ikke en af de der hadrcore politisk bevidste forbrugere, men jeg sejler heller ikke rundt i total uvidenhed.

Og så synes jeg heller ikke Arlas produkter altid er lige gode...

Det får mig til at tænke på et interview jeg var til for vel halvandet år siden. Det var på sådan et meningsmålingsinstitut, og det handlede om forbrugsmønstre. Man fik to gratis bif-billetter for at deltage, så jeg var der naturligvis som et søm, selvom det tog over en time. et af spørgsmålene, blandt 117 andre, handlede om man fravalgte visse mærker, og herpå svarede jeg ja. Intervieweren spurgte derpå om det var Arla-produkter, og dertil måtte jeg jo svare ja, det var det, blandt andet. Intervieweren fortalte så, at det var det ALTID - det var altid Arla det 'gik ud over'. Ok...sidespor, det ved jeg godt, men jeg tror ikke det kun er med selvretfærdig mine at nogle bevidst ikke vil have noget med Arla at gøre.

 
At 8:00 PM, Blogger SW said...

Jeg vil gerne lige uddybe min "hørt" kommentar og støtte Pia i hendes synspunkt. Som stud.polit kan jeg ikke blive andet end harm over den måde Arla har opført sig på overfor de mindre mejerier! Mage til uciviliseret og konkurrenceforvridende opførsel skal man lede længe efter. Desuden vil enhver med bare lidt kendskab til mikroøkonomi vide, at monopoler kun er til skade for forbrugerne og samfundet.

En anden ting, som også pisser mig af i forhold til Arla, er at de genindfører gamle mærker som "Mejse" for at narre forbrugerne til at købe deres produkter. I skulle hellere klaske en kæmpe annonce i samtlige dagblade og undskylde jeres vanvittige opførsel. Jeres produkter burde da være så gode, at I ikke skal true andre mejerier væk fra hylderne, men det signalerer vel bare, at Arla ikke bryder sig om konkurrence - og er det så fordi deres produkter halter bagefter?

Og så lige en lille personlig anekdote, som bekræfter sidstnævnte påstan: Jeg kommer oprindeligt fra Middelfart, og da min familie stadig bor der, kommer jeg med jævne mellem rum til området. Min mor har altid spist A3, men i lang tid var kvaliteten af Arlas A38 så jammerligt ringe i dette område, for det var noget tyndt sjask, der under ingen omstændigheder var værd at spise. Det sjove er så bare, at på pågældende tidspunkt var jeg netop flyttet til Sjælland, hvor det samme produkt var ganske udemærket. Det er da for mærkeligt, at en så stor koncern kan have så varierende kvalitet på deres forskellige mejerier. Det endte faktisk med at jeg ringede og klagede og som trøst fik vi en check på 50 kr eller deromkring. Om A38en er blevet bedre på det mejeri der leverer til trekantsområdet, ved jeg ikke, for siden da er min mor nemlig blevet ligeså gal i sulet på Arla, som så mange andre danskere, så hun går langt uden om Arlas produkter.
Det skal da endvidere nævnes, at jeg på trods af mit Arlahad, tiltider køber deres ylette, fordi det er det eneste mejeri som producerer dette. Desværre er kvaliteten af ylette også voldsomt svingende! Endnu et bevis på, at Arla mildest talt godt kunne gøre en kvalitetsmæssig indsats i forhold til deres produkter - og så vil jeg egentlig også hellere have økologisk ylette - men det lader til at høre til ønsketænkning, at det skulle ske.
yb

 
At 8:57 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej igen, Elnif.
Tak for din returnering på mine spørgsmål og dine råd: Fokus på kvalitet og mod til at prøve at eksperimentere.
Ovenpå massiv kritik i 2004, begyndte vi en forandringsproces, som blandt andet betyder at vi eksperimenterer med anderledes produkter, men også at vi vil være mere åbne, lære af andre og i højere grad samarbejde med de mindre mejerier.
Dine tanker, men også de øvrige, der er kommet frem i denne samtale, bekræfter mig i, at vi skal fortsætte rejsen. Det er i øvrigt rigtigt spændende!

 
At 10:00 PM, Blogger Elnif said...

anders: Hvilke gode produkter laver Arla? Jeg er ikke faldet over nogen.

Cyclone Bill: Jeg mener altså overhovedet ikke, at mit fravalg af Arla ALENE bunder i deres monopollignende status og deres latterlige reklamer. Som jeg har skrevet utallige gange er det først og fremmest deres dårlige produkter, jeg fravælger. Det kan godt være, at der går en masse landmænd rundt i den danske muld og gøre en masse godt, men hvis de vil have mig som kunde, må de skifte til nogle mindre mejerier, der gør produkterne mindre ensartede.

Mht. reklamer, så er det da klart, at reklamer både kan få en til at købe produkter, men da også til ikke at købe produkter. Formålet med reklamer er jo at sælge en vare, men nogle gange rammer de ikke rigtigt og kan derfor have modsat effekt. Jeg kunne fx heller ikke finde på at købe en Suzuki, fordi reklamerne er så dumme og har givet Suzuki et brand, som slet ikke appelerer til mig (billig hr. og fru Danmark-bil - nej tak)

Mht. Coca-Cola og Microsoft så kan det godt være, at der er noget problematisk med deres forretningsmetoder. Jeg synes bare, at Coca-Cola er The Real Thing, og derfor drikker jeg det. Jeg kan godt lide det. Hvis jeg kunne lide Arlas produkter, ville jeg også købe dem. Men det kan jeg ikke.

De gustibus non est diputandum.

 
At 10:18 PM, Blogger cyclonebill said...

Quod erat demonstrandum.

 
At 10:51 PM, Anonymous Anonymous said...

Du drikker Coke Cola fordi det vil du bare og du boykotter Arla fordi det vil du bare.....

Kan du selv se det?

 
At 11:14 AM, Blogger Elnif said...

Anonym: Er det et problem, at jeg foretrække nogle produkter frem for andre?

 
At 4:16 PM, Blogger Anders said...

Jeg gentager lige mig selv: "...der er fx gode økologiske produkter på hylderne derude."
Serien hedder Harmonie, så vidt jeg husker. Jeg køber jævnligt smør, mælk, creme fraiche osv. derfra og er som sagt godt tilfreds.

 
At 10:33 PM, Anonymous Anonymous said...

Her kommer en kommentar til ARLA-diskutionen og jeg vil starte med et eksempel fra din blog.
Tænk at den dejlige skyr er kommet til Danmark. Jeg vil give dig ret Pia - den er fantastisk, selvom vi ikke kan få den bedste med vanilie. For flere år siden gjorde jeg ARLAS produktchef opmærksom på Skyr og opfordrede ham til at sætte det i produktion i Danmark, men svaret var nej. Hvis det skulle produceres, skulle de kunne producere svimlende mængder og det mente de ikke de kunne afsætte. Det er netop det, der er med til at gøre ARLAS produkter dårligere i kvalitet end andre. De skal hurtigt kunne producere kæmpestore mængder med høj profit. Sådan en produktionsmetode mener jeg giver dårlige produkter. Tag fx mælken. Vi drikker skummetmælk hos os og det er tydeligt at smage forskel på ARLAS økologiske mælk og fx den Bornholmske økologiske skummetmælk.
Og så er jeg slet ikke kommet ind på ARLAS kritisable monopolstatus endnu...Men det tar vi en anden dag

 

Post a Comment

<< Home