Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Sunday, October 01, 2006

Alt andet end Arla

Jeg har længe villet krydre min blog med lidt tanker om fødevarer. Nu får jeg det endelig gjort. Denne gang skal det handle om mejeriprodukter. Jeg har tidligere skrevet om det fantastiske Skyr (udtales skir).

Når jeg køber ind, sker det ret ofte, at jeg vælger supermarked efter deres udvalg af mejeriprodukter. Fx går jeg næsten aldrig i Føtex, hvis jeg skal have mælk og smør osv. Jeg kan bedst lide tanken om økologiske mejeriprodukter. Men der er et andet krav, der også skal opfyldes - udover det økologiske - jeg vil ikke købe Arla. I Føtex er de begyndt at føre Naturmælk - men kun i mini- og skummet-udgaven. Og da vi i vores familie både drikker letmælk og minimælk, så er den lidt svær. Skal jeg vælge ikke økologisk ikke-Arla-mælk, eller skal jeg vælge økologisk Arla-mælk? Det ender oftest med, at jeg ikke køber nogen af delene og så i stedet køber mælken i Irma, som har min yndlingsmælk - det er deres serie af jerseymælk produceret af Thise.

I Egefeld på Gl. Kongevej har de det mest imponerende udvalg af økologisk (ikke-Arla-mælk), jeg har set. De har produkter fra bl.a. Øllingegaard, Osted, Thise, Naturmælk. Det eneste lidt ærgerlige er, at de ikke rigtigt kan følge med efterspørgslen. Ofte er der lidt tomt på hylderne om eftermiddagen.

Jeg har til min store glædelige overraskelse set, at 7-11-butikkerne er begyndt at satse på økologiske ikke-Arla-mælk også. De har satset på Øllingegaard, og det skulle efter sigende være en rigtig fornuftig forretning.

Jeg kan kun opfordre Dansk Supermarked (hvis jeg har nogen af deres læsere?!) til at overveje at sætte flere økologiske ikke-Arla-produkter på hylderne. I ville få én (mig) og måske mange flere kunder på den konto til at købe nogle af jeres andre gode produkter (jeg er fx glad for Mesterhakket og det nye Princip, som Føtex er begyndt at køre - mere om det en anden dag).

3 Comments:

At 8:22 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej

Du skriver ikke hvorfor du undgår Arla? Det kan da ikke være på kvaliteten du er utilfreds så du må hvae en anden god grund.
Jeg er andelsahaver i Arla og syntes det er ærgeligt når jeg hører om en forbruger som undgår Arla. Det er da ok at købe mælk fra andre mejerier men direkte undgå Arla det syntes jeg er for ensidigt.
Hilsen Mikael

 
At 11:21 AM, Anonymous Anonymous said...

Ja hvorfor vil du ikke have Arla mejeriprodukter?
Ditte

 
At 10:05 AM, Blogger Alexander said...

Det er da KLART at han ikke vil købe Arla. Jeg selv undgår enhver form for Arlas produkter. Hvis Arla sælger 2 pakker Kærgården for 1 pakke Thisesmør's pris - vælger jeg Thise!

Arla er ALT for store og har næsten monopol på mejeriprodukter - og deres luskede trick med at gemme deres varenavn med bittesmå bogstaver bag på kartonen er bare et bevis på, at de vil snyde forbrugeren til at købe deres forhadte produkter.

 

Post a Comment

<< Home