Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Monday, August 09, 2010

Burger og fisk


Lørdag stod den på klassisk cheeseburger - boller (jubilæumsboller) fra Føtex, som var ganske fine, og pommesfrites'ne var øko chef de pommes - også fra Føtex. Jeg elsker en klassisk burger bygget i denne rækkefølger: Bolle, mayo (Hellmann's, selvfølgelig), salat, bøf (stegt med ost på toppen, cheddar), tomat, saltagurk, ketchup - og så den lille ekstra feature: Sambal Oelek - bolle. Det fås ikke meget bedre, når det skal være klassisk og simpelt.


Engang faldt jeg over en opskrift en Rocky-kogebog. Rocky var H&M's jeansbrand engang i midten af halvfemserne, og de udgav en kogebog med opskrifter fra nogle af de lande, som H&M har butikker i. Bl.a. var der opskrift på en Jämtland char. Jeg fandt aldrig ud af, hvad char skulle være for en fisk, og jeg har siden moderniseret denne opskrift.

Basis er en hvid fladfisk. I dag brugte jeg rødspættefileter, som jeg lige vendte i lidt sigtemel. I et fad en lille smule olivenolie, et hakke løg og to bundte forårsløg - bare den nederste sprøde del. Ovenpå med fiskene, hvidvin, salt, peber og rosapeber og rigeligt med piskefløde. I ovnen på 200 grader i ca. 15 minutter. Serveret med ris og friske kogte bønner.
Posted by Picasa

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home