Et sultent menneske skriver

Jeg elsker mad. Jeg tænker meget på mad, og engang imellem deler jeg med dig, hvad jeg spiser ...

Monday, November 06, 2006

The milk challenge

Jeg var efter de mange skriverier om mælk blevet udfordret til at tage en blindsmagning af mælk. Mælketesten var baseret på minimælk. Fire økologiske (Harmonie fra Arla, Naturmælk, Jerseymælk fra Thise og Osted) og en fra et lille mejeri (Hirtshals), som ikke var økologisk. Mælken var hældt op i glas, og kun udskænkeren kendte til, hvilken mælk der var hvor.




De forskellige mælk skulle derefter have karakterer fra 1 til 5 med 5 som det højeste. Dernæst skulle jeg og min medsmager gætte på, hvilken mælk der var hvilken.



For mit vedkommende var pointfordelingen således:

en mælk fik 2 points
en mælk fik 3 points
to mælk fik 4 points
en mælk fik 5 points

Jeg gættede på, at mælken med 2 points var den fra Hirtshals, mælken med 3 points skød jeg til at være Arlas Harmonie, dem med 4 points henholdsvis Osted og Natur samt den med 5 point til at være Jersey fra Thise.

Stor var min overraskelse, da mælken fra Hirtshals viste sig at være vinderen! Taberen var Harmonie fra Arla.

Den samlede placering ser således ud:

1. pladsen: Hirtshals
2. pladsen (delt): Jersey fra Thise + Naturmælk
3. pladsen: Osted
4. pladsen: Arlas Harmonie


Det skal siges, at jeg var sikker på, at Hirtshals mælk ville være den dårligste, da den ikke er økologisk. Men i stedet viste det sig (måske alligevel ikke så overraskende), at Arlas (MASSEPRODUCEREDE) Harmonie var den, jeg fandt dårligst.


Jeg ønsker alle en god mælkedrikning - Hirtshals andelsmejeris mælk kan hermed anbefales. Og lad der lyde en opfordring til Hirtshals om at producere økologisk mælk også. Skål!

Disclaimer: Den testansvarlige er på ingen måde enig i min holdning til Arla. Jeg havde lovet at offentliggøre testens resultater uanset udfaldet. At det så falder ud, som jeg havde forventet/håbet, er jo bare glædeligt.

4 Comments:

At 7:24 AM, Blogger cyclonebill said...

Hmmm... Jeg er jo lidt ærgerlig over at du blev bekræftet i dit Arlahad - men sejt initiativ, uanset hvad!!

 
At 10:20 AM, Anonymous Anonymous said...

Resultatet er jeg - som overvejende drikker økologisk Harmonie minimælk - selvfølgelig ikke helt tilfreds med ! Smag (og behag?)er uhyre interessant og der er jo vitterligt forskel på mælk. I august blev der foretaget en smagstest blandt både forbrugere og eksperter på Landbohøjskolen - her var det Naturmælks biodynamiske mælk, der vandt.
http://www.mejeri.dk/smcms/mejeri_dk/Nyheder/Seneste_nyheder/7444/Index.htm?ID=7444
Efterfølgende har en af mine kolleger, der jævnligt smager og sammenligner mælk, fortalt mig en sjov detalje: Generelt kan vi danskere bedst kan lide en meget neutralt smagende mælk. Økologisk mælk smager for mig at se af mere - men køernes foder har også stor betydning ift smag. Et konkret eksempel er Arlas økologiske marskmælk. Det kunne være interessant at læse jeres eventuelle kommentarer til mælken fra de forskellige producenter ?

 
At 3:07 PM, Blogger Elnif said...

Til svar på Majas kommentar omkring, hvad vi sagde til de forskellige mælk:

Hirtshals: fyldig, fin farve, god smag
Jersey fra Thise: meget sød, fyldig, rund, karakteristisk smag
Naturmælk: sød, fyldig, god farve
Osted: lidt tynd i det, meget hvid
Arlas Harmonie: meget vandig, meget hvid, neutral


spørgsmål til Maja: sidder I på Arla og scanner internettet for, hvornår nogen skriver om jeres produkter?

 
At 9:30 AM, Anonymous Anonymous said...

Nej vi sidder ikke og scanner internettet systematisk for omtaler af Arlas produkter :-) Men det er interessant at blive klogere på, hvordan vores produkter opleves - fx i en test som denne. Oftest er det nydelsesprodukter som vin, øl, og chokolade, som indgår i private tests.

 

Post a Comment

<< Home